Projects from Prof. Dr. Katharina Rohlfing

Key research area Transformation and Education

21 projects were found

EASE: Early semantic development: Linking language development to emerging participation in social events

The main goal of this project is to contribute to the theory of early language development within the emerging embodied, distributed and situated approach to cognition. Congruently with earlier, functionalist theories of language, we investigate how children learn the controlling power that utterances have in interactions with other people rather ...

Duration: 01/2015 - 12/2020

Funded by: DFG

EXC 277 - Towards a model for the incremental co-development of linguistic and conceptual representation of action

With this project, our goal is to contribute to a better understanding of how early representation of events emerge, how they are represented and stored, which role language plays in this process and how a developing conceptualization and an increasingly sophisticated capacity to analyze, memorize, contrast and reason on and about situations play ...

Duration: 10/2013 - 10/2015

Alignment verstehen: Untersuchungen zum Misalignment (B06)

Projekt B6 untersucht kognitive Komponenten und Prozesse, die Alignment im sequentiellen verbalen Verhalten zugrunde liegen. Methodologische Herausforderungen bisheriger Studien sollen überwunden werden durch den Fokus auf Misalignment, insbesondere auf Zusammenbrüche von Alignment aufgrund beeinträchtigter kognitiver Funktionen. Methodische ...

Duration: 01/2010 - 12/2015

Funded by: DFG

RobotDoC: Robotics for Development of Cognition

Duration: 09/2009 - 09/2014

Funded by: EU

Project image

ITALK: Integration and Transfer of Action and Language Knowledge in Robots

Duration: 03/2008 - 02/2012

Funded by: EU

Implicit semantic transmission in social learning: Analysis and modeling

Projekt am CoR-Lab, Universität Bielefeld.

Duration: 01/2008 - 12/2011

EXC 277: Kognitive Interaktionstechnologie

Im Zentrum steht die Frage: Wie können wir technische Systeme so gestalten, dass sie mit dem Menschen auf einer möglichst natürlichen, semantischen Ebene interagieren und dabei ihre eigenen Fähigkeiten durch Adaptivität, Selbstorganisation und Lernen an wechselnde Randbedingungen möglichst flexibel anpassen können? Für die Lösung dieser Frage führt ...

Duration: 01/2007 - 12/2019

Funded by: DFG

Educating Attention: Symbiosis of Language and Action (SyLA)

Duration: 01/2007 - 12/2013

Funded by: VW-Stiftung, Dilthey Fellowship

Referenz durch Bewegung. Zusammenarbeit von Sprache und Bewegung in Bedeutungskonstitution

Eine Prämisse des vorliegenden Projektes ist, dass Erwachsene das Sprachlernen von Kindern unterstützen, indem sie zusätzliche nichtverbale Informationen liefern. Eine Modalität solcher Informationen ist Bewegung, wie sie in Form unterschiedlicher Gestentypen ausgeführt wird: der Zeigegeste, der symbolischen Geste und der manipulativen Geste. Diese ...

Duration: 01/2005 - 12/2007

Funded by: DFG

Frühsemantisches Wissen über räumliche Relationen

Wie viel wissen Kinder über räumliche Relationen wie IN, AUF und UNTER wenn sie anfangen, mit diesen Präpositionen auf räumliche Ereignisse zu referieren? Dieser Frage folgend ist das Ziel des Projektes zu klären, welche Schritte in der präverbalen und nonverbalen Entwicklung für den Erwerb der Sprache von Bedeutung sind. Im ersten Teil des ...

Duration: 01/2003 - 12/2005

Funded by: DFG