Prof. Dr. Ingrid Scharlau
Kognitive Psychologie und Psychologiedidaktik
Professor
Key research area Transformation and Education
Professor
I am on a research sabbatical and therefore do not offer regular consultation hours. However, you are welcome to make an appointment by e-mail.
33098 Paderborn
Transregional Collaborative Research Centre 318
Member - Professor - Project Leader A05, C01, C04, RTG
33098 Paderborn
- Brief Profile
My work focuses on basic research, and I particularly enjoy working in interdisciplinary contexts. I am trained in the dsiciplines of psychology, philosophy, and education. I use both quantitative (experimental psychology, modeling) and qualitative methods (metaphor research) and also work on questions of history and theory of psychology.
- Research Interests
- Experimental psychology
- visuo-spatial attention
- modeling of cognitive processes
- Psychology of explaining/explainability
- Qualitative research
- metaphors
- disciplinary cultures
- Theory and history of psychology
- Didactics
- science didactics, science propaedeutics, college education
- psychology teaching
- writing education, writing in psychology, writing across the curriculum
- discipline-sensitive didactics in higher education
- Experimental psychology
- Teaching Areas
experimental and cognitive psychology
psychology for future teachers
psychology for students of informatics
critical thinking in psychology
- Additional Activities
I run the Writing Center at the University of Paderborn, which supports students in academic writing (and staf in teaching writing).
In addition, I offer workshops and lectures on higher education didactics. Among them are the following topics:
Dealing with plagiarism - Teaching attitudes toward scholarly writing and reading.
Reading scientific texts with students
Giving feedback on student texts
Writing in the dsiciplines
Dealing with peer reviews
Reflecting and designing teaching with metaphorsAll workshops are offered for a wide variety of disciplines (and gladly together for different disciplines) and are designed to be discipline-sensitive.
- Outreach
In the field of transfer, my current focus is on further training for psychology teachers and the development of teaching materials for psychology classes at schools.
- Graduiertenförderung
Seit 2008 engagiere ich mich stark in der Betreuung von Early Career Researchers. So habe ich an der Universität Paderborn ein Mentoring-Programm für Doktorandinnen und ein Peer-Mentoring für promotionsinteressierte Studentinnen aufgebaut. Mit den jährlichen Schreibzeiten, die ich gemeinsam mit den Schreibzentren der Universität Paderborn und der Universität Bielefeld organisiere, unterstütze ich Frauen in der Promotionsphase. Seit 2019 organisiere ich gemeinsam mit Tobias Jenert (Universität Paderborn) und Carla Bohndick (Universität Hamburg) die interdisziplinäre und internationale Summer School Higher Education Research (HoBid). Im SFB TRR318 "Constructing Explainability" leite ich das integrierte Graduiertenkolleg.
- Mitgliedschaften
Deutsche Gesellschaft für Psychologie, Fachgruppe Allgemeine Psychologie (DGPs)
Gesellschaft für Schreibdidaktik und Schreibforschung (gefsus)
The European Society of Psychology Learning and Teaching (ESPLAT)
Fellow in der Community of Professionals von Lehre-hoch-n
LehreN Netzwerk e.V.
- Nice things and oddities
I was born in 1967, have a daughter and live in the almost northern part of southern East Westphalia, that is, in the middle of the world, though deep in the countryside. I am involved in the preservation of rural areas and the Interessengemeinschaft Bauernhaus. I love Jane Austen und Herman Melville and often wonder why, try to smuggle quotes of them into documents of any kind and try to promote the appreciation of nonsense within academia. If I had more time, I would spend it spinning and weaving. And reading.
Miscellaneous |
|
Since 04/2015 |
Professorin für Kognitionspsychologie an der Universität Paderborn |
04/2012 - 03/2015 |
Professorin für Psychologie an der Universität Lüneburg |
04/2007 - 03/2012 |
Professorin für Kognitionspsychologie an der Universität Paderborn |
04/2005 - 03/2007 |
Lehrstuhlvertretungen in Bielefeld und Paderborn |
02/1999 - 09/2006 |
Wiss. Angestellte im DFG-Projekt Kognitive Wirkungen maskierter Reize im Paradigma der Metakontrastdissoziation (Leitung: Prof. Dr. Odmar Neumann) an der Universität Bielefeld |
21.12.2005 |
Habilitation (Psychologie) an der Universität Bielefeld |
01/1997 - 07/1999 |
Wiss. Angestellte am Oberstufenkolleg Bielefeld; Lehre in Psychologie, Entwicklung und Evaluation des Curriculums Psychologie |
03/1993 - 12/1996 |
Wiss. Angestellte am Interdisziplinären Zentrum für Hochschuldidaktik der Universität Bielefeld (mit Unterbrechung von 6/1994 bis 10/1996); bis 2004 freie Mitarbeit dort bei der Erstellung von Evaluationsberichten für deutsche Hochschulen und |
28.08.1996 |
Promotion zum Dr. phil. im Fach Pädagogik an der Universität Bochum |
16.10.1992 |
Diplom in Psychologie an der Universität Bielefeld |
Since 04/2015 |
Professorin für Kognitionspsychologie an der Universität Paderborn |
04/2012 - 03/2015 |
Professorin für Psychologie an der Universität Lüneburg |
04/2007 - 03/2012 |
Professorin für Kognitionspsychologie an der Universität Paderborn |
04/2005 - 03/2007 |
Lehrstuhlvertretungen in Bielefeld und Paderborn |
02/1999 - 09/2006 |
Wiss. Angestellte im DFG-Projekt Kognitive Wirkungen maskierter Reize im Paradigma der Metakontrastdissoziation (Leitung: Prof. Dr. Odmar Neumann) an der Universität Bielefeld |
21.12.2005 |
Habilitation (Psychologie) an der Universität Bielefeld |
01/1997 - 07/1999 |
Wiss. Angestellte am Oberstufenkolleg Bielefeld; Lehre in Psychologie, Entwicklung und Evaluation des Curriculums Psychologie |
03/1993 - 12/1996 |
Wiss. Angestellte am Interdisziplinären Zentrum für Hochschuldidaktik der Universität Bielefeld (mit Unterbrechung von 6/1994 bis 10/1996); bis 2004 freie Mitarbeit dort bei der Erstellung von Evaluationsberichten für deutsche Hochschulen und |
28.08.1996 |
Promotion zum Dr. phil. im Fach Pädagogik an der Universität Bochum |
16.10.1992 |
Diplom in Psychologie an der Universität Bielefeld |
Publications
Latest Publications
L. Stratmann, N.C. Banh, I. Scharlau, F. Dressler, in: ACM Symposium on Principles of Distributed Computing (PODC 2024), Advanced Tools, Programming Languages, and PLatforms for Implementing and Evaluating Algorithms for Distributed Systems (ApPLIED 2024), Association for Computing Machinery (ACM), Nantes, France, 2024.
K. Biermeier, I. Scharlau, E. Yigitbas, in: Proceedings of the 17th International Conference on PErvasive Technologies Related to Assistive Environments (PETRA 2024), ACM, 2024.
I. Scharlau, in: G. Reinmann, R. Rhein (Eds.), Wissenschaftsdidaktik II: Einzelne Disziplinen, transcript, Bielefeld, 2023, pp. 49–74.
I. Scharlau, A. Karsten, in: B. Berendt, A. Fleischmann, G. Salmhofer, N. Schaper, B. Szczyrba, M. Wiemer, J. Wildt (Eds.), Neues Handbuch Hochschullehre, DUZ medienhaus, 2023, pp. 17–35.
Show all publications